-
Likwidacja barier
Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych
Uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie przez Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie likwidacji barier architektonicznych są osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się, jeżeli:
- są właścicielami nieruchomości lub
- są użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo
- posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym stale zamieszkują.
Dofinansowanie to przyznawane jest, aby umożliwić lub w znacznym stopniu ułatwić wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Należy zaznaczyć, że nie został ustalony katalog urządzeń, materiałów budowlanych czy robót i innych czynności z zakresu likwidacji barier w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. Likwidacja barier architektonicznych rozpatrywana jest w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych. Zatem przyznanie i kwota dofinansowania zależą od rzeczywistej potrzeby danej osoby i od odpowiedniego uzasadnienia wniosku.
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków i zawarciem odpowiedniej umowy.
Wysokość dofinansowania na likwidację barier architektonicznych wynosi do 95 % kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Dofinansowanie przyznawane jest przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (odpowiednie dla miejsca zamieszkania) na pisemny wniosek osoby zainteresowanej.
Do wniosku należy dołączyć:
- kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne,
- aktualne zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności,
- dokumenty potwierdzające dochody Wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z Wnioskodawcą za rok podatkowy poprzedzający, rok, w którym składamy jest wniosek,
- wykaz planowanych przedsięwzięć (inwestycji) w celu likwidacji barier architektonicznych wraz z wyceną szacunkową,
- udokumentowana podstawa prawna zameldowana w lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych,
- potwierdzenie zameldowania,
- dokument potwierdzający zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego na likwidację barier architektonicznych,
- dokument potwierdzający inne źródła finansowania zadania.
Wnioski przyjmowane są przez cały rok, a decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania dofinansowania podejmowane są w kolejności napływania kompletnych wniosków, do momentu wyczerpania puli środków zarezerwowanych na dany rok kalendarzowy.
Procedura uzyskania dofinansowania jest następująca:
- złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami,
- analiza formalna i merytoryczna wniosku,
- wizja lokalna w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej przeprowadzona przez pracowników PCPR,
- informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku wraz z określeniem dodatkowej dokumentacji niezbędnej do podjęcia decyzji o wysokości dofinansowania,
- analiza merytoryczna PCPR dostarczonej dokumentacji,
- informacja o wysokości przyznanego dofinansowania,
- podpisanie umowy,
- realizacja przedsięwzięcia,
- zgłoszenie zakończenia prac,
- dostarczenie do PCPR dokumentów rozliczeniowych,
- wizja lokalna wykonanego przedsięwzięcia,
- wypłata należnego dofinansowania
- informacja do osoby niepełnosprawnej o rozliczeniu umowy.
Podstawę dofinansowania stanowi umowa zawarta przez starostę z osobą niepełnosprawną lub jej przedstawicielem ustawowym.
Koszty uzyskania niezbędnych uzgodnień, opinii, projektów, kosztorysów, itp. pokrywa wnioskodawca,
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 nr. 127 poz. 721) art. 2 pkt 4, art. 35a;
-
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być dofinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz.U. 2013 poz. 1190).
Likwidacja barier technicznych i w komunikowaniu się w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych
Bariery techniczne – to bariery utrudniające lub uniemożliwiające osobie niepełnosprawnej usprawnianie. Likwidacja tej bariery powinna powodować sprawniejsze działanie tej osoby w społeczeństwie i umożliwi jej wydajniejsze funkcjonowanie.
Do likwidacji barier technicznych można zaliczyć np.: zakup uchwytów, siedziska prysznicowego, łóżka ortopedycznego, podnośnika wannowego, podnośnika transportowego, zakup schodołaz, zakup nasadki toaletowej, wózka toaletowego, szyn najazdowych.Bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
O dofinansowanie ze środków Funduszu, zadań z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych, jeżeli ich realizacja umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem, mogą ubiegać się osoby fizyczne (w tym małoletnie), pod warunkiem, że jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z ich niepełnosprawności.
Maksymalna wysokość dofinansowania może wynieść do 95 % kosztów przedsięwzięcia nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Dofinansowanie zadań ze środków PFRON następuje na pisemny wniosek złożony odpowiednio do powiatowego centrum pomocy rodzinie właściwego dla miejsca zamieszkania – w przypadku osoby niepełnosprawnej.
Do wniosku o dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się oraz technicznych należy załączyć:
- kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne, w przypadku dzieci do lat 16 orzeczenie o niepełnosprawności.
- kserokopię dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym dotyczy opiekunów prawnych, (jeżeli dotyczy).
- aktualne zaświadczenie lekarskie, zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności wnioskodawcy, jeżeli rodzaj niepełnosprawności nie jest określony w orzeczeniu,
- zaświadczenie o dochodach Wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z Wnioskodawcą za rok podatkowy poprzedzający rok, w którym składany jest wniosek.
- ofertę cenową dotyczącą zakupu urządzenia (wraz montażem),
- Zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy o statusie zawodowym w przypadku bezrobotnego lub poszukującego pracy (jeżeli dotyczy).
- Zaświadczenie ze szkoły o kontynuacji nauki w wieku 16- 24 lat (uczących się) (jeżeli dotyczy)
- Inne dokumenty wymagane w zależności od indywidualnej sytuacji Wnioskodawcy.
Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków PFRON.
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 16 /2016 Dyrektora PCPR w Chrzanowie z dnia 15 marca 2016 r.
Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 16 /2016 Dyrektora PCPR w Chrzanowie z dnia 15 marca 2016 r.
-
„Aktywny Samorząd”
2023-03-06
PROGRAM „AKTYWNY SAMORZĄD” 2023 ROK
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie informuje, że kontynuuje w 2023 roku realizację pilotażowego programu „Aktywny samorząd”, który finansowany jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Zarząd PFRON przyjął dokument pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” na 2023 rok. Z treścią tego dokumentu można zapoznać się na witrynie internetowej Funduszu pod adresem:
Zachęcamy do założenia Profilu Zaufanego na platformie ePUAP i jednocześnie informujemy, iż poprzez system SOW (https://sow.pfron.org.pl) osoby niepełnosprawne mogą złożyć również w formie elektronicznej wniosek w ramach programu Aktywny samorząd na Moduł I i Moduł II.
Aby złożyć wniosek w wersji elektronicznej potrzebne jest:
– dostęp do Internetu,
– konto w celu zalogowania się do systemu SOW,
– Profil zaufany
Więcej informacji o tym, jak zakłada się Profil zaufany, włącznie z filmem instruktażowym znajdą się na portalu SOW, a także:
- na Portalu profilu Zaufanego,
- na Portalu OBYWATEL.GOV.PL
- na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji
Program w 2023 r. obejmuje następujące formy wsparcia:
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
- Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, dla osób z dysfunkcją narządu ruchu
Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy dla osób z dysfunkcją narządu ruchu
Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy , dla osób z dysfunkcją narządu słuchu,
Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, dla osób z dysfunkcją narządu słuchu
- Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych
Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania
Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu wzroku
Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, dla osób z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy
Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu
- Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym ,
Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny,
Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką).
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
Przyjmowanie wniosków, w ramach pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” w 2023 roku
- Module I- likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową można składać w terminach:
- I etap od 01.03.2023 r. do 30 .06.2023 r
- II etap od 01.07.2023 r. do 31.08.2023 r.
- Module II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym następuje w dwóch terminach:
- I etap od 01.03.2023 r. do 31.03.2023 r. dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2022/2023
- II etap od 01.04.2023 r. do 10.10.2023 r. dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024
Harmonogram realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd” 2023 r.
Termin
Opis
01.03.2023
Termin złożenia wystąpienia przez samorząd powiatowy o przyznanie
środków finansowych PFRON na realizację programu01.03.2023
Rozpoczęcie naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu
w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW)31.03.2023
Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie
w Module II w ramach roku szkolnego/akademickiego 2022/202328.04.2023
Termin aneksowania umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy Realizatorem programu i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
31.05.2023
Upływa termin wypłaty dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) w ramach Modułu II (dot. wniosków przyjętych do dnia
31 marca 2023 r.)31.08.2023
Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie
w Module I10.10.2023
Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie
w Module II w ramach roku szkolnego/akademickiego 2022/202304.12.2023
Termin złożenia przez Realizatora programu ostatniego, dodatkowego zapotrzebowania na środki potrzebne na realizację programu
31.12.2023
Zakończenie możliwości podjęcia decyzji o przywróceniu terminu na złożenie wniosku o dofinansowanie
Więcej informacji na temat realizowanego programu można uzyskać na stronie internetowej: na stronie www.pcprchrzanow.pl lub www.pfron.org.pl oraz pod numerem telefonu 032/ 624 11 30 wew. 27 Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie ul Topolowa 16 Chrzanów.
2022-04-22
PROGRAM „AKTYWNY SAMORZĄD” 2022 ROK
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie informuje, że kontynuuje w 2022 roku realizację pilotażowego programu „Aktywny samorząd”, który finansowany jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Zarząd PFRON przyjął dokument pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” na 2022 rok. Z treścią tego dokumentu można zapoznać się na witrynie internetowej Funduszu pod adresem:
https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2022-roku/
Zachęcamy do założenia Profilu Zaufanego na platformie ePUAP i jednocześnie informujemy, iż poprzez system SOW (https://sow.pfron.org.pl) osoby niepełnosprawne mogą złożyć również w formie elektronicznej wniosek w ramach programu Aktywny samorząd na Moduł I i Moduł II.
Aby złożyć wniosek w wersji elektronicznej potrzebne jest:
– dostęp do Internetu,
– konto w celu zalogowania się do systemu SOW,
– Profil zaufany
Więcej informacji o tym, jak zakłada się Profil zaufany, włącznie z filmem instruktażowym znajdą się na portalu SOW, a także:
- na Portalu profilu Zaufanego,
- na Portalu OBYWATEL.GOV.PL
- na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji
Program w 2022 r. obejmuje następujące formy wsparcia:
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
- Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, dla osób z dysfunkcją narządu ruchu
Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy dla osób z dysfunkcją narządu ruchu
Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy , dla osób z dysfunkcją narządu słuchu,
Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, dla osób z dysfunkcją narządu słuchu
- Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych
Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania
Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu wzroku
Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, dla osób z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy
Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu
- Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym ,
Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny,
Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej
Przyjmowanie wniosków, w ramach pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” w 2022 roku
- Module I- likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową można składać w terminach:
- I etap od 01.03.2022 r. do 30 .06.2022 r
- II etap od 01.07.2022 r. do 31.08.2022 r.
- Module II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym następuje w dwóch terminach:
- I etap od 01.03.2022 r. do 31.03.2022 r. dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2021/2022
- II etap od 01.04.2022 r. do 10.10.2022 r. dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2022/2023
Harmonogram realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd” 2022 r.
Termin
Opis
01.03.2022
Termin złożenia wystąpienia przez samorząd powiatowy o przyznanie
środków finansowych PFRON na realizację programu01.03.2022
Rozpoczęcie naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu
w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW)31.03.2022
Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie
w Module II w ramach roku szkolnego/akademickiego 2021/202229.04.2022
Termin aneksowania umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy Realizatorem programu i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
31.05.2022
Upływa termin wypłaty dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) w ramach Modułu II (dot. wniosków przyjętych do dnia
31 marca 2022 r.)31.08.2022
Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie
w Module I10.10.2022
Termin zakończenia przyjmowania wniosków o dofinansowanie
w Module II w ramach roku szkolnego/akademickiego 2022/202306.12.2022
Termin złożenia przez Realizatora programu ostatniego, dodatkowego zapotrzebowania na środki potrzebne na realizację programu
31.12.2022
Zakończenie możliwości podjęcia decyzji o przywróceniu terminu na złożenie wniosku o dofinansowanie
31.08.2023
Termin rozliczenia środków finansowych przekazanych w 2022 roku
na realizację programu – do tego dnia umowy dofinansowania zawarte pomiędzy Realizatorem programu, a Wnioskodawcami powinny zostać rozliczoneWięcej informacji na temat realizowanego programu można uzyskać na stronie internetowej: na stronie www.pcprchrzanow.pl lub www.pfron.org.pl oraz pod numerem telefonu 032/ 624 11 30 wew. 27 Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie ul Topolowa 16 Chrzanów.
2019-03-27
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie informuje, iż wnioski w ramach pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” w 2019 r. można składać w następujących terminach:
Moduł I:
I etap od 01.04.2019 r. do 30.06.2019 r.;
II etap od 01.07.2019 r. do 31.08.2019 r.
Wnioski do pobrania:
Wniosek A1 i A4 – pomoc z zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu.
Wniosek A2 i A3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy.
Wniosek D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.
Moduł II:
I etap od 01.03.2019 r. do 30.03.2019 r.
II etap od 01.04.2019 r. do 10.10.2019 r.
Wnioski do pobrania:
Wniosek Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.
2018-07-02
Zarząd PFRON przyjął dokument pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2018 roku. Z pełną treścią tego dokumentu oraz streszczeniem jego głównych założeń, warunkami dofinansowania ( wysokość, zasady), oraz innymi dokumentami związanymi z realizacją programu, można zapoznać się na witrynie internetowej PFRON pod adresem:
2016-05-24
UWAGA!!! Nowe wzory formularzy stosowanych w ramach Obszaru C/Zadanie 3 (tj. pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne) i Obszaru C/Zadanie 4 (tj. pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne).
Uprzejmie informujemy, iż zostały wprowadzone nowe wzory formularzy związanych z opiniowaniem wniosków przez eksperta PFRON.
Wnioskodawcy ubiegający się o dofinansowanie w ramach Obszaru C/zadanie 3 oraz Obszaru C/Zadanie 4 zobowiązani są do przedłożenia wraz z wnioskiem dwóch ofert z niezależnych protezowni.
W związku z powyższym prosimy, aby wykonawcy/wystawcy korzystali z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej.
Po wydrukowaniu, dokument należy opatrzyć datą, pieczęcią i podpisem wystawcy.
Powyższe, wyeliminuje nieczytelność dokumentów oraz usprawni proces opiniowania wniosków i rozliczania udzielonej pomocy.
Formularze dot. oferty i kosztorysu dostępne są pod adresem:
W 2014 r. celem głównym programu jest wyeliminowanie lub zmniejszenie barier ograniczających uczestnictwo beneficjantów programu w życiu społecznym, zawodowymi dostępie do edukacji.Poniżej przedstawiamy kierunki działań pilotażowego programu „Aktywny samorząd”, które będą realizowane w 2014 roku (moduły, obszary i zadania programu):
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
- Zadanie 1: pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu: wniosek dorośli – (PDF 416KB), wniosek dzieci – (PDF 399KB), zaświadczenie lekarskie – (PDF 109KB)
- Zadanie 2: pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B: wniosek – (PDF 412KB), zaświadczenie lekarskie – (PDF 109KB)
Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
- Zadanie 1: pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania: wniosek dorośli – (PDF 387KB), wniosek dzieci – (PDF 384 KB), zaświadczenie lekarskie wzrok – (PDF 158KB), zaświadczenie lekarskie ruch – (PDF 198KB)
- Zadanie 2: dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania: wniosek dorośli – (PDF 387KB), wniosek dzieci – (PDF 384KB)
Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
- Zadanie 1: pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym: wniosek dorośli – (PDF 384KB), wniosek dzieci – (PDF 385KB), zaświadczenie lekarskie – (PDF 198KB)
- Zadanie 2: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym: wniosek dorośli – (PDF 380KB), wniosek dzieci – (PDF 365KB),
- Zadanie 3: pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne: wniosek dorośli – (PDF 387KB), zaświadczenie lekarskie – (PDF 198KB)
- Zadanie 4: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny: wniosek dorośli – (PDF 388KB), zaświadczenie lekarskie – (PDF 198KB)
Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej:
Wniosek „Zapewnienie opieki dla osoby zależnej” – PDF 388 KB.
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym:
Wniosek o pomoc w uzyskaniu wyższego wykształcenia – PDF 470 KB
WARUNKI UCZESTNICTWA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ W PROGRAMIE W MODULE I:
Obszar A Zadanie nr 1:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja narządu ruchu.
Obszar A – Zadanie nr 2:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej,
- dysfunkcja narządu ruchu.
Obszar B:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja obu kończyn górnych lub narządu wzroku.
Obszar B:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja obu kończyn górnych lub narządu wzroku.
Obszar C – Zadanie nr 1
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym.
Obszar C – Zadanie nr 2:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
Obszar C -Zadanie nr 3 oraz Zadanie nr 4:
- stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- potwierdzona opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
- potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie.
Obszar D:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- aktywność zawodowa,
- pełnienie roli opiekuna prawnego dziecka.
CZĘSTOTLIWOŚĆ UDZIELANIA POMOCY W RAMACH MODUŁU I:
- Obszar A, Obszar B, Obszar C-Zadania 1 i 3 – pomoc może być udzielona co 3 lata, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy,
- Obszar C-Zadania 2 i 4 – pomoc może być udzielana po zakończeniu okresu gwarancji.
WARUNKI UCZESTNICTWA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ W PROGRAMIE W MODULE II:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
WARUNKI WYKLUCZAJĄCE UCZESTNICTWO W PROGRAMIE:
- w modułach I i II – wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu,
- w module II – przerwa w nauce.
TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW
W ramach MODUŁU I wnioski można składać:
- od 03.03.2014 r. do 30 .06.2014 r
- od 01.07.2014 r. do 30.09. 2014 r
Szczegółowe informacje można śledzić na stronie www.pfron.org.pl.
-
Domy pomocy społecznej
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ
Dom Pomocy Społecznej im. Adama Starzeńskiego w Płazie
ul. Wiosny Ludów 4
32-552 Płaza
telefon: (032) 6131242
strona internetowa: https://www.dpsplaza.pl/
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej im. Adama Starzeńskiego w Płazie:
Pani Kazimiera ŻmudzińskaDom Pomocy Społecznej im. Adama Starzeńskiego w Płazie przeznaczony dla 101 osób przewlekle psychicznie chorych (kobiet i mężczyzn).
Zgodnie z art. 55 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r., osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą odpłatność za pobyt w Domu po 12 marca 2004 r. wydaje organ gminy właściwy dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej. Wniosek o skierowanie do domu pomocy społecznej należy składać we właściwym ośrodku pomocy społecznej, który następnie przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy i kompletuje niezbędną do wydania decyzji kierującej do DPS dokumentację.
Decyzję o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydaje starosta powiatu prowadzącego dom.
Pełnomocnik do spraw Powiatowego Domu Pomocy Społecznej
Z dniem 21 czerwca 2022 roku Zarządzeniem Nr 73/2022 Starosty Chrzanowskiego powołany został pełnomocnik do spraw Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Płazie. Na Pełnomocnika powołana została Pani Jolanta Szynowska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie.
Nr telefonu do Pełnomocnika 32 624-11-30, email: j.szynowska@pcprchrzanow.pl